Hur du ökar jobbsäkerheten för dina anställda 2026 

LinkedIn
Twitter
Facebook
Email

Det finns ett problem som nästan ingen pratar om, men alla som jobbar med arbetsmiljö känner av det. 

Inom sektorn vård och omsorg anger 45 procent att de under det senaste året arbetat ensamma och riskerat att hamna i otrygga eller hotfulla situationer. Och många gånger fungerar inte larmen som de ska. Det är ingen chock, men tyvärr är det så. Samtidigt som arbetsplatser moderniseras, har säkerhetsrutinerna stått kvar och trampat vatten. 

Det räcker inte att personalen “har ett larm på sig”. När något faktiskt händer så kommer sanningen fram. Många organisationer har trygghet som fungerade bra 2012, men som 2026 är föråldrad och opålitlig. 

När tryggheten inte finns – vad gör du då? 

Du som ansvarar för larm, säkerhet eller arbetsmiljö i en kommun eller ett företag, det här angår dig. 2026 ställer högre krav. Trygghet måste fungera i verkligheten, inte bara i policydokumenten. 

– Det räcker inte längre att bara ha ett larm man ska trycka på i farliga situationer. Vi lever i 2026, och nu handlar det om: 

– att larmet verkligen fångar upp situationen, 

– att rätt hjälp kommer, och att den kommer fram snabbt, 

– och att du som arbetsgivare kan visa att allt fungerar. Inte bara hoppas. 

Om ditt larmsystem fortfarande bygger på föråldrad teknik, då går det inte att vänta längre.  

När din personal larmar, får larmcentralen rätt information? Vet kollegorna om att en kollega larmar? Har ni provlarmat era larm senaste året?  

Om svaret är “jag tror det”, då har ni ett problem. 

Varför många säkerhetslösningar inte räcker till 

Vi pratar ofta om “personlarm”, och helt ärligt, det är många leverantörer som erbjuder modeller som knappt gör jobbet: 

  • De ger dig för lite data, för lite kontroll och väldigt lite insikt. 
  • De stannar vid att “larma ut”, men de hjälper dig inte att förebygga eller agera proaktivt. 

Du ska ställa krav på din leverantör 

När du byter eller implementerar personlarm pratar vi om att skydda människor från olyckor, överfall och i värsta fall från livshotande konsekvenser. Som du märker är det många leverantörer som inte levererar på tillräckligt hög nivå. Men självklart ska du kunna ställa krav på din leverantör. 

Se till att de uppfyller de här kraven: 

  • Fungerar över 4G (minst)  
  • Har en portal/administration där du ser status, position, historik. 
  • De ska anpassa sin lösning utifrån verksamhet: ensamarbete, fältarbete, vård etc.  
  • Realtidslarm + internlarm  
  • Efterlevnad och dokumentation för arbetsmiljökrav.  

Vad Securdia gör annorlunda 

Här är det som verkligen skiljer Securdia från traditionella aktörer: 

1. Framtidssäker kommunikation (4G-klar) 

Securdia levererar personlarm med 4G-baserad uppkoppling, inte teknik som redan är nedstängd. 

Nu när 2G/3G-näten har börjat stängas ner har du inte tid för “men vårt larm brukar funka”. Du behöver teknik som alltid fungerar, och som är testad för här och nu. 

2. Komplett portal och helhetslösning istället för bara en larmknapp 

Med Securdias egen portal SecurCloud får du full kontroll: 

 – Se status på alla larm i realtid. 
– Livespårning. 
– Internlarm mellan kollegor + SMS/mail-aviseringar vid lågt batteri. 
– Larm till larmcentral. 
– Anpassade inställningar för varje arbetsmiljö. 

Vår molntjänst SecurCloud ger chefer fler möjligheter att förbättra arbetsmiljön, få fler insikter kring larmanvändandet och göra det lättare för den utsatta att få hjälp snabbt. 

3. Verksamhetsanpassade lösningar för verkliga arbetsmiljöer 

Våra lösningar funkar för personer som jobbar ensamma, i utsatta miljöer, till exempel fältarbete, vård, hembesök etc. 

Istället för att bara erbjuda en produkt och lämna er med ett larm och en liten manual, så hjälper vi er med riskanalys, förstå arbetsmiljökraven och implementera allt ni behöver för att personalen ska känna sig trygg. 

4. Data och uppföljning – kontrollen är din 

Eftersom SecurCloud sparar historik, positioner och visar enhetens status, så får du massor av data du kan använda för att förstå hur säkerheten fungerar hos er. Allt samlas i portalen så du kan ta beslut baserat på data. Det blir enkelt att veta vad du ska göra för att förbättra arbetsmiljön för medarbetarna på alla era arbetsplatser.

Summering: Vänta inte – säkra upp era larm nu  

Din personal förtjänar att känna sig trygga på jobbet. Det ska vara en självklarhet 2026. De ska veta att deras teknik fungerar, att larmet når fram, och att hjälp kommer snabbt. 

Om du fortfarande lutar dig mot äldre teknik, så är det bråttom. 

Vill du ha hjälp med riskanalys, välja rätt larm, implementera och utbilda personalen?  

Vi på Securdia hjälper dig gärna. Kontakta en av våra säljare. 

Securdia

Beställ nytt larm

Det är något som är fel. Formuläret är ogiltigt.

Kan ni använda era larm internt?

Tyvärr är många larm ute i samhället inte programmerade utifrån verksamhetens behov. Allt för ofta har personal tillgång till larm som det inte vet hur det fungerar, där funktionaliteten är helt enkelt bristfällig.

Du får gärna höra av dig för ett förutsättningslöst möte, där vi gemensamt kan titta på era behov och de olika möjligheterna för att ni ska få en bättre arbetsmiljö.