FAQs

Frequently asked questions

Hur lång batteritid har mitt larm?

Normalt så håller ett larm ca 25 timmar, så du kan förvänta dig ett spann mellan 15-25 timmar beroende på omständigheter och inställningar. Saker som kan påverka batteritiden:

  1. Om larmet inte har laddats tillräckligt länge, vi rekommenderar 4 timmars laddning varje gång.
  2. Dålig täckning kan göra att batteriet dräneras fortare.
  3. Om man åker runt mycket med larmet så uppdateras GPSen oftare, vilket också kan dränera batteriet fortare.

Vad gör jag om mitt larm gått sönder?

Om du har ett konto till SecurCloud så kan du bara trycka på din verksamhet, leta upp ditt larm i listan och tryck på "Felanmäl".

Fyll sedan i formuläret med en beskrivning av felet samt gärna ditt namn & telefonnummer så vi kan kontakta dig.

Hur provlarmar jag?

Steg 1: Kontrollera att ditt larm är påslaget. Har du ett Twig larm så gör du ett kort tryck på den lilla röda pilknappen, då ska du se att skärmen lyser upp. Om skärmen inte lyser upp så behöver du hålla in den lilla röda pilknappen tills det står "Twig Neo" på skärmen, gå sedan vidare till steg 2. Har du ett SRT-larm så gör du ett kort tryck på knappen med en glödlampa på, den sitter mellan F1 & F2 knappen. Då ska skärmen lysa upp och visa olika information om GSM & GPS. Om larmet inte reagerar alls så behöver den laddas, står det "Turned off" på skärmen så behöver du starta larmet genom att hålla in glödlampa knappen, gå sedan vidare till steg 2.

Steg 2: Ta en promenad med larmet i 10 minuter så du samlar god GPS signal.

Steg 3: Ring din larmcentral och be om att få provlarma. Numret till din larmcentral står i snabbguiden som vi skickar med när ni får eran beställning. Om denna inte kan hittas behöver ni kontakta oss på Securdias Supportavdelning, vi kan kolla upp vilken larmcentral era larm är kopplade till.

Hur får jag tillgång till SecurCloud

Du behöver ett konto till SecurCloud för att få tillgång till dina larm i portalen.

Kontakta gärna någon ansvarig för eran verksamhet så får dom maila oss dina uppgifter.

Vi kommer behöva namn, efternamn, mail och telefonnummer till den som ska få ett konto.

Hur beställer jag fler larm?

Detta gör du genom att gå in i din verksamhet i SecurCloud, tryck sedan på den gröna "Beställ" knappen som ligger ovanför din larmlista.

Fyll i alla frågor som du kan besvara så tydligt du kan så kan våra säljare hjälpa dig så vi kan anpassa våra larm efter era behov. Har du inget kontot idag så går det bra att maila eller ringa oss.

Vilka olika säkerhetslösningar erbjuder ni?

Vi erbjuder idag larm för många användningsområden, där om larmet aktiveras så skickas det huvudsakligen till en larmcentral som påbörjar en åtgärd baserat på informationen vi har fått av er som beställer av oss.
Vi installerar också skalskydd, håller utbildningar inom förebyggnade hot & våld samt erbjuder lösningar inom cybersäkerhet.
Personlarmen som vi säljer idag används ofta av personer som jobbar med människor som ibland kan ha utåtagerande eller hotfulla beteenden inom tillexempel LSS.
Då kan det vara viktigt för arbetarens trygghet att vid skarpa situationer kunna larma till larmcentralen, men även till sina egna kollegor.
Vi kan enkelt ställa in så att alla dessa larmtyper direkt skickar ut SMS & mail till valfria kontakter direkt när larmet aktiveras, så att överordnade kan få larm.
SecurCloud kan enkelt ställas in så att valfri person får ett meddelande när tex någon trycker på sitt larm i en hotfull situation, om batteriet blir lågt, om larmet tappar GSM täckning tillräckligt länge eller om en medarbetares ManDown-larm blir aktiverat.

Detta gör att den ibland livsviktiga informationen snabbt når ut till förvalta kontakter samtidigt som larmcentralens åtgärdsplan verkställs.

Är ni en larmcentral?

Nej, vi är leverantör av personlarm.

Vi samarbetar dock med många larmcentraler, så när ni beställer larm av oss så kan vi anpassa våra larm till vilken larmcentral som passar er bäst.

Hur fungerar mitt larm?

Ditt larm fungerar på många olika sätt, beroende på vilken modell du har och vilka inställningar du behöver. Den mest använda funktionen är larmknappen, håller du in den tills larmet vibrerar så aktiveras larmet. Vi kan också ställa in ManDown, en typ av larm som gör att larmet börjar tjuta om du ramlar eller ligger ner för länge. Om du inte ställer dig upp innan larmet slutar tjuta så aktiveras larmet. Vi kan också ställa in Timerlarm, när den är påslagen så börjar larmet tjuta efter en viss tid. Om du inte kvitterar larmet genom att trycka på timerknappen så aktiveras larmet. Dessa funktioner är enkla att aktivera inför ditt riskfyllda arbetsmoment, eller stänga av när du är färdig med ditt arbete.

När larmet aktiveras av larmknappen, ManDown eller timer så får larmcentralen en samtalsuppkoppling mot ditt larm och en GPS position.

GPS positionen medföljer till larmcentralen varje gång ditt larm aktiveras, men där GPS positionen inte räcker hela vägen som tex i ett flervåningshus så finns våran tilläggstjänst SecurPos. SecurPos tillåter dig att genom webbläsaren föranmäla en valfri adress så att den informationen medföljer till larmcentralen om du skulle trycka på larmet. Detta gör att dom enkelt kan ge korrekt information till väktare, polis eller räddningstjänst så som adress, våning, namn på dörren. När varje sekund räknas och korrekt information är livsavgörande så blir våran produkt förberedd på alla fronter.

Vi kan också ställa in så att SMS & mail går ut direkt tex till eran säkerhetssamordnare eller krisgrupp.

Vill du att larmet ska kunna uppmärksamma dina kollegor i samma arbetsgrupp?

Detta kan vi enkelt ställa in så dina kollegors larm börjar tjuta och skärmen visar då att det tex "Calles larm rum 8, skarpt". Om Calle skulle sluta och en ny person tar hans plats så kan du kontakta våran supportavdelning som enkelt döper om ditt larm så det står tex "Marias larm, skarpt" när det larmet aktiveras. Om ni vill kunna larma till kollegor utan att larmcentralen blandas in? Detta kallar vi för internlarm, vi ställer in så du kan trycka på en av de extra knapparna så går larmet endast till dina kollegors larm.

Eftersom våra larm har GPS så har vi också GeoFence via vår portal SecurCloud som du enkelt kommer åt via din webbläsare. Då kan du skapa larmzoner på kartan som aktiverar ett SMS & mailutskick när ett av era larm går in eller ut ur den larmzonen.

Ring gärna till någon av våra duktiga säljare så hjälper de er att skräddarsy en lösning som passar era behov.

Vi använder cookies. Om du fortsätter använda vår webbplats innebär det att du godkänner detta.